Aero 2010 del 1

Vi flyger till Aero 2010

SE-ILV, Svenne och Kent S.
SE-IDG, Isa A och Mikael S.
SE-LYE, Lars E
samt från Värnamo
SE-GIR, med Mikael T och Tomas K. 

Del 1 ESGJ — EDNY

Planeringen har börjat tidigt. Svenne har bokat rum på Hotel Krone i Langenagen. Det gäller att boka tidigt, då det brukar komma en hel del folk till denna tillställning. Detta påstås vara den största GA mässan i Europa, vilket troligen stämmer.

Då rummen bokades långt i förväg, har det ändrats lite under tiden beroende på vilka som skulle följa med. Måste redan här inflika vilka härligt vänliga människor som jobbar på Hotel Krone.

Slot måste bokas, både till landning, och start, i Friedrichshafen, EDNY. Arrival slot bokas till Tors 15.00 utc för ILV och LYE

Dagen för avresa börjar närma sig. Och som de flesta av våra klubbmedlemmar vet, har ju inte ILV:s kursgyro varit på plats. Med lite tur kunde maskinen hämtas i Skövde bara 2 dagar innan, med fungerande kursgyro. Det har den senaste tiden varit en kamp mot klockan, om den skulle bli färdig.

Men avresedagen närmar sig, 2 dagar innan samlas vi, ILV, LYE och GIR:s besättningar, för planering. Vi bestämmer färdvägar, tider för att hålla sloten och kopierar nödvändiga ”handlingar”.

Start på ESGJ, Jönköping är beräknad till kl 09.00 LT för ILV och LYE. Vädret ser fint ut på hela sträckan, men vi flyger på IFR-färdplaner. ILV taxar ut och startar, det är kallt och blåsigt.  Nu äntligen är vi på väg, inget kan stoppa oss. Då ropar TWR upp ILV, de syns inte på radarn. Transpondern fungerar ej? De får vända tillbaka. Tar resan slut redan här?

Men så återkommer TWR, nu syns ni. Vilken lättnad, vi får fortsätta resan. Med ILV först, och LYE, går färden via SVD ut mot Danmark. Men naturligtvis skickas vi runt hela Själland, för att inte vara i vägen för de ”stora maskinerna” runt Köpenhamn.

Fl 100 sol men disigt, man ser i alla fall neråt. Med ca 30 kt motvind blir ju GS inte så hög som vi förväntat oss, men vi är på väg. IDG har en senare start, de ska flyga VFR hela vägen.

Jag tänker inte ta upp alla brytpunkter här, det blir bara ett massa rabblande. Vi närmar oss i alla fall Tyskland, lämnar för Hamburg kontroll, Gutentag. Fortsätter odramatiskt söder ut.

Det är fortfarande soldis, men sikten blir sämre. Bremen kontroll; hej hej, klart att fortsätta. FL 100. Närmar oss första stopp, för tankning av plan, och besättning. Har haft avlyssning på 2:ans radio och förstått att det är RWY 26 som gäller i Braunschweig EDVE. Klart att sjunka, etablerad på ILS RWY 26, och klart landa.

Första sträckan gick smidigt. 2 tim 40 min trots motvind. Taxar in för tankning. Glad Tysk man hjälper mig, kan inte ett ord Engelska, men han förstår att jag vill ha full tank. Parkerar går in och gör rätt för mig. En knapp timme senare dyker ILV upp. För samma procedur. Dags för mat. Förra året hade de en enkel, men god, buffe runt hörnet, jag satsade på den, medan ILV:s besättning hade medhavt.

Personalen, i restaurangen, kan endast Tyska. De vet inte vad Sweden är för land, eller var det ligger. Så småningom begriper de dock att jag är intresserad av buffen.

Efter en stund dyker IDG upp, men det blir snabt dags för oss att starta, för att kunna hålla sloten i EDNY. ILV först SID ut och iväg. LYE som nr 2, samma väg. Upp till FL 100 söderut. Det blir alltmera disigt, men man ser neråt, än så länge. Vi skickas mellan de olika frekvenserna. Får gå nästan de planerade vägarna, bara små justeringar runt Frankfurt.

Rätt som det är! Fartmätaren sjunker drastiskt, bara 80 kt, tittar ut IMC, på med pitotheat, och farten stiger igen. Men nu bygger det is. Ber att få sjunka. Återkommer säger damen i andra ändan. Har hon gått på lunch?

Sekunderna går långsamt. Nu räcker isen snart till drinkar till oss alla. Återkommer hon inte snart är det bara att sjunka, annars sköter planet det själv. Den vänliga damen tillåter mig till FL 80, tack tack. Isen släpper, och man kan se lite neråt igen.

Rakt över Frankfurt airport, det är stort, och snart börjar man se större plan både till höger och vänster. Börjar närma oss målet och får lämna för Zurich radar.

Klart att påbörja plane, nu börjar strukturerade moln att dyka upp. Ju lägre man kommer, desto stökigare blir det. Vectorering för ILS RWY 24. Klart att lämna för Friedrichshafen TWR.

Diset gör att man inte ser de andra planen, men det är aktiviteter på radion. Banan syns inte heller, men nålarna ligger rätt. När banan dyker upp är man förhållandevis nära tröskeln. Då får ett annat plan klart att ställa upp. Ja ja, dra i alla spakar som finns tillgängliga, för att få ner farten.

Det gick denna gången också. 2 tim och 5 min. Taxar in. Follow me! Ny parkering och sedvanlig tankning. Efter en stund dyker ILV upp. Vi blir körda till terminalen, där vi sätter oss i solen, +17 grader, och inväntar IDG. Efter en stund dyker även de upp. VFR hela vägen på låg höjd, och mindre motvind.

Fortsättning följer

Denna berättelse är skriven utan några anteckningar, allt i ”minnesbanken”, endast tider i flygdagboken. Därför finns det risk att de kan ha blivit lite fel här och där.

Lars E/LYE