Aero 2010 del 3

Vi flyger till Aero 2010

SE-ILV, Svenne och Kent S.
SE-IDG, Isa A och Mikael S.
SE-LYE, Lars E
samt från Värnamo
SE-GIR, med Mikael T och Tomas K. 

Del 3 EDNY — ESGJ

Nu börjar vi så smått titta på vädret för hemresan. Det ser inte så lovande ut. En kallfront drar in från NO. Tillbaka till Hotellet, nytt väder. Vi får planera om hemrutten. Lägga den mera västerut, så kanske vi kan undvika fronten. Vi får ändrar för en tidigare slot. Planeringen pågår till småtimmarna.

ATS färdplaner rings in. De ringer och ändrar 2 gånger, men nu då? Sent i säng. Klockan ringer 04:40. Söndag morgon. Hotellet har ordnat frukostkorgar till oss, tack tack. Nytt väder. Ser inte bra ut. Förbeställd taxi hämtar oss 05.45. Vår plan är att starta tidigt och gå väster ut, framför fronten. Det ska bli ett omfattande oväder över Europa. Snöblandat regn. Undersida ner till 500 ft, översida upp till FL 260. Och nollan på 1800 ft. Var flyger man då? Vi saknar ju avisning.

GIR startar först, stiger norrut, vi ser fronten, det är kallt. LYE startar sedan, följer GIR, hör sedan ILV starta. Planeringen är att tanka i Bremen. FL 60 är tänkt. Hör så småningom GIR begära FL 80, tänker han gå över? Följer efter. Hör GIR be om FL 100, samma här FL 100. Efter en stund ber GIR om FL 120. Jag stannar på FL 100 tillsvidare.

Efter en stund dyker en ”vägg” av moln upp. Ber om FL 120, negativ. GIR ligger ovanför mig. Är tvungen att styra 90 grader vänster för att ej gå IMC, det är ca -20 grader, vill ej ha is häruppe då jag vet att nollan, och VMC är utom räckhåll. Får efter en stund FL 130, och styr norrut igen. Hör även att ILV stigit till FL 120. De har i alla fall syrgas. Det ser bra ut framåt, vi har kommit över ovädret. Och enligt prognoserna ska översidan bli lägre ju längre norrut vi kommer. Men efter 1 tim och 50 min fortfarande på FL 130 släpar molnen strax under oss. Har som tur är en burk ”nödoxygen” med mig. Jag snålar med den.

Vi håller kontakten på radio under hela trippen, ”bolagsfrekvensen” 123.45. Ingen får blåa naglar, och vi sjunger bara för att vi har roligt, inget annat.

Lyssnar av Bremen EDDW, inte det bästa vädret, men fullt acceptabelt. Påbörjar descend . Vectors för ILS RWY 09. IMC det blåser, småregnar, och temp på 3000 ft -1. Kommer ner utan i stort sett någon is. Klart taxa in, follow me bil hjälper till. Tanka naturligtvis. Här dyker resans dyraste bränsle upp, ca 27 SKR/liter (beroende på växelkurs). Snart dyker först GIR, och sedan ILV upp.

Nu ringer Mikael S, från IDG. De har inte kommit iväg från EDNY ännu. De har haft problem med batteriet, men det har löst sig nu. Beräknas starta om ca 1 tim.

Dags att kolla väder igen. Vi transporteras till tornet, ombyggnad gör att det saknas breifingrum. ESGJ bjuder på OVC 100 ft, det går ju inte. Transport till restaurangen för mat. Vi blir kvar här i ca 4 timmar innan vädret i Sverige blivit bättre.

Start RWY 09 igen, SID ut. Planerad höjd FL 50.GIR först, sedan LYE. Stiger upp till 4500 ft. Isen bygger snabbt.

Ber om lägre höjd. Bästa erbjudande blir 3000 ft, taget. Här är tempen knappt -1. Det blir i alla fall inte mer is.

Hör snart GIR, som stigit till FL 60. De ligger över.

Ber snabbt om samma höjd. Över och sol, men dis igen. Får återigen runda Själland. Sedan direkt Jönköping. Första gången på resan jag får korta sträckan, man bugar. Närmar mig Halmstad. Ber om väder, OVC 4000 ft. Bra nu börjar det lösa sig. Avlyssnar Volmet ESGJ

BKN 2700 ft. Bestämmer mig för att gå under moln, då Jönköping är stängt. Landar ”hemma” efter 2 tim 30 min. Tornet har precis öppnat. Efter en stund dyker ILV upp. GIR har gått till Värnamo. Får telsamtal från Isa kl 21:40. De är också tillbaka.

Alla tillbaka efter en fantastiskt rolig resa. Detta är ett helt koncept. Mässan, flygningen, cykelturerna det fantastiskt trevliga sällskapet. Och allt flygsnack, en hel helg. Hoppas att flera av våra piloter blir sugna på att följa med nästa gång.

Denna berättelse är skriven utan några anteckningar, allt i ”minnesbanken”, endast tider i flygdagboken. Därför finns det risk att de kan ha blivit lite fel här och där. Undertecknad tar inget ansvar för detta.

Lars E/LYE


Liten faktaruta för våra läsare utan flygutbildning
ATSBKN

FL 130

IMC

SID

SLOT

OVC

VMC

Air Trafic Service. För inlämnande av färdplan.Broken. Molnundersida 5-7/8

13000 fot. Ca 3962 m

Instrument Meteroligical Conditions

Standard Instrument Departure

Tilldelad tid för start resp. landning vid flygplatser med tät trafik.

Overcast. Heltäckande moln 8/8

Visual Meterological Conditions