|
AIRPORT REGULATION |
LOKALA ORDNINGS OCH SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
Innehållsförteckning och Inledning:
1.
Safety
2.
Security
3.
Brandskydds
bestämmelser
4.
Fordon
5.
Flygplan
6.
Avvikelser
7.
Bilaga,
flygplatskarta och telefonlista
Inledning
Att arbeta på Jönköping Flygplats- eller att som
entreprenör/ motsvarande tillfälligt utföra någon form av uppdrag på flygplatsen
innebär att DU har att tillägna dig och efterleva ett antal
regler/bestämmelser/föreskrifter. Flygsäkerheten har alltid hög prioritering i
arbetet på Jönköping Flygplats, och det innebär att alla på flygplatsen måste
känna- och ta- sitt ansvar i flygsäkerheten. Säkerhet
på flygplats delas upp i två begrepp; safety och security. Safety handlar om teknisk/operativ
flygsäkerhet medan Security är en kombination av åtgärder med mänskliga och materiella
resurser avsedda att skydda den civila luftfarten mot olagliga handlingar. Alla
måste ha ett högt säkerhetsmedvetande (Safety Awareness)!
____________________________________________________________________________________
Safety: är den del som innefattar
teknisk/operativ säkerhet, Det vill säga, riskzoner runt flygplan, övervakning
och allmän/ upprätthållande ordning. Security: är kombination av
åtgärder, mänskliga och materiella resurser som avsedda för att skydda den
civila luftfarten mot olagliga handlingar såsom sabotage, våld och kapningar
eller hot om sådana handlingar.
____________________________________________________________________________________
1, Safety
Den som tjänstgör på eller
beträder flygplats eller trafikerar sådan, skall följa lokala
ordnings- och säkerhetsföreskrifter samt de anvisningar som lämnas av
flygplatschef och i
förekommande fall tull- och passkontrollpersonal.
Personal som tjänstgör på
flygplats skall väl känna allmän ordnings och
säkerhetsföreskrifter, föreskrifter för räddningstjänst på flygplats samt andra
lokala
ordnings- och tjänsteföreskrifter som berör respektive personalkategori.
All personal inom
flygplatsens område är skyldiga att avlägsna F.O.D (Foregin Object Damage) dvs.
föremål som kan skada flygplanets motorer tex. plastplomber, stenar, muttrar
och skruvar osv.
När du vistas på
färdområdet skall DU ha DIN uppmärksamhet riktad på och lämna fri väg för
taxande eller bogserande flygplan.
I
enlighet med BCL-3.1 mom. 8.3.9 samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:3
är det ett krav att bära varningsbeklädnad med förhöjd synbarhet vid vistelse
på flygplatsens färdområde, detta gäller inte passagerare.
På Jönköping Flygplats skall
alla fordon som befinner sig på ”airside” använda runt om strålande varnings-
ljus enligt BCL-F3,1 8.3.7
Det råder totalförbud att
införa djur på ”airside”.
(Undantag gäller för tull, polis, bevakning och vidare för skyddsjakt.)
Riskzoner omkring flygplan
Följande minsta säkerhetsavstånd gäller framför och bakom
motorer (rotorer) som är igång ;
Framför jetflygplan
En halvcirkel med
radien 8 m från motorns luftintag.
Bakom jetflygplan
En cirkelsektor med
vinkeln 30 grader och radien 50 m från motorns utlopp. Vid uppkörning av
motor skall radien ökas till 100-150 m.
Framför propellerflygplan
En halvcirkel med
radien 5 m från propellernavet.
Bakom propellerflygplan
En cirkelsektor med
vinkeln 30 grader och radien 10 m från motorns bakre del. Vid uppkörning av
motor skall avståndet ökas, så att det blir betryggande.
Omkring helikopter
Ett avstånd av 5 m från den yttersta delen av rotorn.
2. Security
Jönköping flygplats är
civilt skyddsobjekt. Beslutet innebär att obehöriga ej har tillträde till
skyddsobjektet.
För vistelse inom flygplatsens
säkerhets- eller behörighetsområde krävs giltig behörighetshandling väl synlig
samt genomgången safety och security utbildning.
All flygplatspersonal ska
försäkra sig om att personer och fordon som finns
på flygsidan har rätt att vara där.
All flygplatspersonal har
rätt att avkräva legitimation och vid misstanke om
att behörighet saknas, tillkalla vakthavande säkerhetsansvarig. (Telnr 036-31
11 41)
Flygplatspersonal som påträffar
person eller fordon utan giltig
behörighetshandling ska kontrollera, och om möjligt dokumentera den
obehöriges identitet, anteckna eventuellt registreringsnummer på bilen
och tillkalla vakthavande säkerhetsansvarig som skall eskortera person
och eventuellt fordon bort från flygsidan.
Händelsen rapporteras till vakthavande säkerhetsansvarige.
Föremål som kan komma till
användning vid brott eller i övrigt måste anses som farliga för
säkerheten eller den allmänna ordningen ombord får ej medföras i luftfartygs
passagerarutrymme. LFV kan medgiva undantag härifrån
Befälhavare på lätta
luftfartyg får medgiva undantag från förbudet att medföra skjutvapen
eller ovannämnda föremål om licens för vapnet kan uppvisas då sådan krävs.
Regler för inpassering och
kontroll regleras i separat Airport Regulation.
Om någon stör ordningen, uppträder berusad eller genom sitt uppförande utgör en
fara för
luftfartens säkerhet, har vakthavande securityansvarig (skyddsvakt) rätt att
avvisa samt avlägsna
vederbörande från flygplatsens område.
3. Brandskydds
bestämmelser.
LFV- räddningsstyrka larmas
vid luftfartsolycka genom ATS försorg.
Vid annan händelse som
kräver räddningstjänst är larmnumret tel. 112, eller via
sk. bi-brandskåp, utomhus markerat med orangefärgat ljus.
All rökning på flygplatsens
område är förbjuden. Utanför terminalen, på ”landside” är rökning tillåten
Rökförbudet gäller även i
fordon och luftfartyg, som befinner sig inom angivna områden.
När brand/ inbrotts larm
utlöses av försumlighet (dvs. falsklarm) kommer berörd person/ företag bli
debiterad för ut- alarmering av flygplatsens räddningstjänst, enligt fast
kostnad.
Fordon,
uppvärmningsaggregat, markkraftaggregat och annat dylikt aggregat som drivs av
förbränningsmotor och som är avsett att användas inom hangar eller på mindre
avstånd
än 20 m från tankningsfordon och bränsleanläggning skall vara försett med
anordning som
förhindrar antändning av luft/bränsleblandning.
Elektrisk utrustning får
användas inom tankningsområde endast om den uppfyller av
Elsäkerhetsverket uppställda krav för användning inom sådant område.
Utrustningen skall
ständigt hållas i fullgott skick. Anslutning eller frånkoppling av elektrisk
utrustning till luftfartyg
får ej ske under tankning.
Dammsugare får dock
användas i ett luftfartygs kabin under pågående tankning under
förutsättning att dammsugaren är CE-märkt
Svetsning eller uppgörande
av öppen eld är förbjudet inom flygplatsområdet, med undantag
för särskilda utrymmen avsedda för svetsning eller öppen eld. Svetstillstånd
kan lämnas, med
direktiv för brandskyddsåtgärder, av flygplastens räddningschef eller
tjänstgörande insatsledare.
Det åligger alla som utför
arbete inom flygplatsens område att förvissa sig var brandutrustning, så som
handbrandsläckare och släckutrustning, är placerat i det område man bedriver
sin verksamhet.
4. Fordons körning på
Flygplats området
Att framföra fordon på
flygplats erfordrar en kompetens som skiljer sig väsentligt från den kompetens
som krävs för ”vanlig” fordonskörning. På flygplatsen ”trängs” du med såväl
taxande flygplan som en mängd fordon av olika slag, du måste dela
uppmärksamheten mellan själva fordonskörningen och det arbete DU ska utföra. På
en flygplats framför Du fordon i en miljö där det är trångt och bullrigt,
”stökigt”, stressigt och därmed farligare.
Flygplats området är
indelat i två områden där fordon och flygplan kan befinna sig, manöverområde
och färdområde. Det är av stor
vikt att du har kunskap om var gränsdragningen är mellan dessa områden och var
man får befinna sig vid vissa tillfällen. Detta för att bibehålla en hög
standard på flygsäkerheten.
För att förenkla begreppen följer en förklaring.
Manöverområde: (bansystemet) är den del av
flygplats som är till för start, taxning och landning. I manöverområdet ingår
inte plattor, uppställningsplatser, klargörningsområden eller
flygplansvägar. För att få vistas på manöverområdet krävs dubbelriktad
radiokontakt och ett färdtillstånd ifrån flygtrafikledningen.
Färdområdet: är den del av flygplats som är till
för start, taxning och landning, dessutom ingår platta/plattor.
Flygtrafikledningen kontrollerar inte trafiken på platta/plattorna
4,1 Framförande av motorfordon på Färdområdet
På uppställningsplatta får fordon endast framföras som
deltar i verksamhet vid flygplans markstopp. Undantag medges för motorfordon
som av storleksskäl inte kan framföras inom markerad fordonsväg eller som
deltar i fälttjänst.
För fordon som deltar i verksamhet vid flygplans markstopp
och som skall framföras mellan fordonsväg och flygplan på plattan, gäller att
detta ske närmast lämpliga väg från fordonsväg/byggnad till flygplan och åter.
Inom flygplatsens färdområde gäller hastighetsbegränsningen 30 km/h
Motordrivna fordon skall vara märkta med företagsidentifikation.
Företagsidentifikationen skall tydligt visa vilket företag fordonet tillhör och
skall placeras på framdörrarna alternativt på de bakre sidorutorna, och
storleken på skylten skall vara minst 30x15 cm.
För fordon som deltar i verksamhet vid flygplans markstopp
och som skall framföras mellan fordonsväg och flygplan på plattan, gäller att
detta ska ske närmast lämpliga väg från fordonsväg/byggnad till flygplan och
åter.
Vid framförande av motorfordon på flygplatsområdet skall
gult/orange varningsljus användas, ljuset skall vara rundstrålande och placerat
på taket eller på något annat högt synligt ställe på fordonet och i övrigt
enlighet med BCL-F 3.1 mom. 8.3.7. Fordonets halvljus skall vidare vara
påslaget
Framförande av fordon mellan flygplan och aktivt
tankningsfordon som intagit position för tankning är förbjudet
4,2 Framförande av motorfordon på manöverområdet
För framförande på manöverområde krävs färdtillstånd från
flygledartornet (TWR), utöver detta krävs att;
•
föraren genomgått radiokommunikationsutbildning
•
fordonet är utrustat med markradio
•
fordonet för gult/orange ljus enligt BCL-F 3.1 mom 8.3.7
•
fordon, maskiner och redskap är målade i färger som regleras i BCL-F 3.1 mom
8.3
Fordon som efter erhållet färdtillstånd från
flygtrafikledningen framföres på manöverområdet omfattas ej av
hastighetsbegränsning. Undantaget är taxibanor där maximal hastighet 60 km/h
gäller.
Luftfartyg, även bogserade, har alltid företräde framför
fordonstrafik. Vid lämnande av företräde skall fordonsförare stanna fordonet
helt, på anvisad plats om sådan finns och invänta att luftfartyg(en) passerar.
Fordon körandes från manöverområdet skall lämnas företräde.
Radiopassning skall även kunna ske även om DU utför arbete
utanför fordonets hytt.
BCL-F3,1 mom 7.2.8
4,3 Fordon, Övrigt
Motorfordon får endast
framföras av den som är innehavare av körkort av lägst klass *B***.
Framförande av fordon inom trafikområde får endast ske i
samband med tjänsteuppdrag. Inom
trafikområdet där inget annat anges gäller en generell hastighetsbegränsning av
30 km/tim.
Undantagna är utryckningsfordon under utryckning.
Fordon får införas inom
skyddsområde/säkrat område endast efter att särskild
tillstånd/behörighetshandling erhållits.
Det är förbjudet att köra
fram till flygplan innan dess motor stoppats och antikollisionsljus är släckt.
Fordon på färdområdet skall
ha sin uppmärksamhet riktad på och lämna fri väg för luftfartyg
Fordon skall lämna
företräde för luftfartyg, som framförs för egen motor eller som är under
bogsering.
Fordon som bogserar
luftfartyg, skall lämna företräde för luftfartyg som framförs för egen motor.
Fordon skall lämna
företräde – i alla lägen - åt utryckningsfordon som påkallar fri väg.
Vid genomförande av
underhållsarbete, t.ex. snöröjning, tillämpas särskilda trafikbestämmelser
för arbeten på start- landningsbanan.
Motorfordon (motorredskap) av
speciellt slag, vars handhavande kräver särskild utbildning,
såsom brandbilar, plogbilar, avisningsbilar, snöslungor, sopmaskiner,
lastmaskiner, fordon för bogsering av luftfartyg, får inom flygplatsområdet
endast framföras av den som erhållit
kompetensbevis för fordonstypen.
Ej registrerat motorfordon och motorredskap, som brukas inom det inhägnade
området,
skall oberoende av om fordonet
ägs av staten, företag eller enskild person, genomgå årlig
trafiksäkerhetskontroll
motsvarande den som utförs av AB Svensk Bilprovning.
Fordon, som vid denna
kontroll befinns vara i sådant skick att det inte får användas i trafik
förrän konstaterade brister avhjälpts, skall av flygplatschefen beläggas med
körförbud inom
flygplatsen.
Tomgångskörning
får ske under högst 1 minut.
I
enlighet med BCL-3.1 mom. 8.3.9 samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:3
är det ett krav att bära varningsbeklädnad med förhöjd synbarhet vid vistelse
på flygplatsens färdområde, detta gäller inte passagerare.
5,
Flygplan, flygande personal och underhåll på flygplan
5,1 Uppställning och
förankring av luftfartyg
Bestämmelser för
uppställning och förankring av luftfartyg finns intagna i BCL-D 1.2, mom. 7.2
5,2 Förtöjningsmateriel
Bestämmelser kring
förtöjningsmateriel och lös förtöjningsmateriel, bromsklossar mm finns
intagna i BCL-F 2.2. mom. 13.7
5,3 Start och körning av
luftfartygs motor
Körning av motor i samband
med underhållsåtgärder får endast utföras på av flygplatschefen
anvisad plats och tid enligt särskild lokal föreskrift .
Riskzoner runt flygplan
Följande minsta säkerhetsavstånd gäller framför och bakom
motorer (rotorer) som är igång ;
Framför jetflygplan
En halvcirkel med
radien 8 m från motorns luftintag.
Bakom jetflygplan
En cirkelsektor med
vinkeln 30 grader och radien 50 m från motorns utlopp. Vid uppkörning av
motor skall radien ökas till 100-150 m.
Framför propellerflygplan
En halvcirkel med
radien 5 m från propellernavet.
Bakom propellerflygplan
En cirkelsektor med
vinkeln 30 och radien 10 m från motorns bakre del. Vid uppkörning av
motor skall avståndet ökas, så att det blir betryggande.
Omkring helikopter
Ett avstånd av 5 m från den yttersta delen av rotorn.
Vid nödvändig verksamhet
inom kortare avstånd än säkerhetsavståndet skall största
försiktighet iakttas samt möjliga skydds och säkerhetsåtgärder vidtas.
Om personer, utrustning och
fordon kontinuerligt kan komma att befinna sig inom kortare
avstånd än säkerhetsavståndet bakom ordinarie uppställningsplats eller
väntplats för luftfartyg,
skall utblåsningsskydd för avlänkning av luftströmmar bakom motorerna anordnas.
Passagerare skall ledsagas
mellan stationsbyggnad och luftfartyg, när detta av säkerhetsskäl
är nödvändigt.
5,4 Tillsynsarbete på
luftfartyg
Tillsynsarbete på
luftfartyg, som fordrar tidskrävande åtgärd samt avtappning av olja eller
drivmedel och tvättning av luftfartyg, får inte äga rum på stationsplatta utan
särskilt tillstånd
av flygplatschefen. Dränering av bränslesystem får dock utföras under
förutsättning att
dränerat bränsle tillvaratas.
Arbetstrappor, truckar,
bromsklossar, redskap m m skall efter användande av brukaren
omedelbart undanföras till särskilda härför avsedda platser. Beträffande
trappor, truckar,
redskap o d, som löper på hjul, skall åtgärder vidtas för att förhindra att materielen
oavsiktligt
kommer i rullning.
6, Avvikelsehantering
och åtgärder vid olycka
Vid
uppkommen olycka skall åtgärder vidtagas som rimligen kan krävas för att
begränsa skadans omfattning på så väl miljö som egendom.
Vid
personskada skall alltid larmnumret: 112, samt skall
polis tillkallas .
Om du råkar ut för en
olycka, utan personskador ska du, oavsett vems fel det är, göra följande:
A) Om utomstående fordon är
inblandade, ska en skadeanmälan fyllas i tillsammans med motparten.
B) Vid olyckor med enbart
LFV´s fordon inblandade, ska intern skadeblankett fyllas i och meddela din
närmsta chef om olyckan samt en avvikelse skrivs i QDHB.
C) Om du inte jobbar inom
LFV, kontrollera vilka rutiner som gäller inom dit företag.
Störningar
och avvikelser från normala rutiner och standards ska rapporteras till
flygplatsen enligt det system som finns fastställt i särskild Airport
Regulation – Avvikelserapportering vid Jönköping flygplats
Om du ”kör på” eller på annat sätt skadar
ett flygplan (luftfartyg). Måste du omedelbart rapportera det inträffade
till besättning, flygbolaget eller aktuell handlingagent! Du måste stanna kvar på
platsen.
7. Översiktskarta Jönköping Flygplats:

Telefonlista:
Växel: 036- 31 11 00
Flygplatschef: 036- 31 11 01
Driftchef: 036- 31 11 50
Jönköping Ramp: 036- 31 11 25
Insatsledare: 036- 31 11 41