AIRPORT REGULATION

 

 

LOKALA ORDNINGS OCH SÄKERHETSFÖRESKRIFTER

 

Innehållsförteckning och Inledning:

1.     Safety

2.     Security

3.     Brandskydds bestämmelser

4.     Fordon

5.     Flygplan

6.     Avvikelser

7.     Bilaga, flygplatskarta och telefonlista

 

Inledning

Att arbeta på Jönköping Flygplats- eller att som entreprenör/ motsvarande tillfälligt utföra någon form av uppdrag på flygplatsen innebär att DU har att tillägna dig och efterleva ett antal regler/bestämmelser/föreskrifter. Flygsäkerheten har alltid hög prioritering i arbetet på Jönköping Flygplats, och det innebär att alla på flygplatsen måste känna- och ta- sitt ansvar i flygsäkerheten.                                                                                            Säkerhet på flygplats delas upp i två begrepp; safety och security. Safety handlar om teknisk/operativ flygsäkerhet medan Security är en kombination av åtgärder med mänskliga och materiella resurser avsedda att skydda den civila luftfarten mot olagliga handlingar.                                                                           Alla måste ha ett högt säkerhetsmedvetande (Safety Awareness)!                                                 

____________________________________________________________________________________                                                                                                                                          

Safety: är den del som innefattar teknisk/operativ säkerhet, Det vill säga, riskzoner runt flygplan, övervakning och allmän/ upprätthållande ordning.                                                                                                               Security: är kombination av åtgärder, mänskliga och materiella resurser som avsedda för att skydda den civila luftfarten mot olagliga handlingar såsom sabotage, våld och kapningar eller hot om sådana handlingar.

____________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

1, Safety

Den som tjänstgör på eller beträder flygplats eller trafikerar sådan, skall följa lokala
ordnings- och säkerhetsföreskrifter samt de anvisningar som lämnas av flygplatschef och i
förekommande fall tull- och passkontrollpersonal.

Personal som tjänstgör på flygplats skall väl känna allmän ordnings och
säkerhetsföreskrifter, föreskrifter för räddningstjänst på flygplats samt andra lokala
ordnings- och tjänsteföreskrifter som berör respektive personalkategori.

All personal inom flygplatsens område är skyldiga att avlägsna F.O.D (Foregin Object Damage) dvs. föremål som kan skada flygplanets motorer tex. plastplomber, stenar, muttrar och skruvar osv.

När du vistas på färdområdet skall DU ha DIN uppmärksamhet riktad på och lämna fri väg för taxande eller bogserande flygplan.

I enlighet med BCL-3.1 mom. 8.3.9 samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:3 är det ett krav att bära varningsbeklädnad med förhöjd synbarhet vid vistelse på flygplatsens färdområde, detta gäller inte passagerare.

På Jönköping Flygplats skall alla fordon som befinner sig på ”airside” använda runt om strålande varnings- ljus enligt BCL-F3,1 8.3.7

Det råder totalförbud att införa djur på ”airside”.                                                                                          (Undantag gäller för tull, polis, bevakning och vidare för skyddsjakt.)

Riskzoner omkring flygplan

Följande minsta säkerhetsavstånd gäller framför och bakom motorer (rotorer) som är igång ;

Framför jetflygplan
En halvcirkel med radien 8 m från motorns luftintag.

Bakom jetflygplan
En cirkelsektor med vinkeln 30 grader och radien 50 m från motorns utlopp. Vid uppkörning av
motor skall radien ökas till 100-150 m.

Framför propellerflygplan
En halvcirkel med radien 5 m från propellernavet.

Bakom propellerflygplan
En cirkelsektor med vinkeln 30 grader och radien 10 m från motorns bakre del. Vid uppkörning av
motor skall avståndet ökas, så att det blir betryggande.

Omkring helikopter
Ett avstånd av 5 m från den yttersta delen av rotorn.

 

 

 

 

2. Security

Jönköping flygplats är civilt skyddsobjekt. Beslutet innebär att obehöriga ej har tillträde till
skyddsobjektet.

För vistelse inom flygplatsens säkerhets- eller behörighetsområde krävs giltig behörighetshandling väl synlig samt genomgången safety och security utbildning.

All flygplatspersonal ska försäkra sig om att personer och fordon som finns
på flygsidan har rätt att vara där.

All flygplatspersonal har rätt att avkräva legitimation och vid misstanke om
att behörighet saknas, tillkalla vakthavande säkerhetsansvarig. (Telnr 036-31 11 41)

Flygplatspersonal som påträffar person eller fordon utan giltig
behörighetshandling ska kontrollera, och om möjligt dokumentera den
obehöriges identitet, anteckna eventuellt registreringsnummer på bilen
och tillkalla vakthavande säkerhetsansvarig som skall eskortera person
och eventuellt fordon bort från flygsidan.
Händelsen rapporteras till vakthavande säkerhetsansvarige.

Föremål som kan komma till användning vid brott eller i övrigt måste anses som farliga för
säkerheten eller den allmänna ordningen ombord får ej medföras i luftfartygs
passagerarutrymme. LFV kan medgiva undantag härifrån

Befälhavare på lätta luftfartyg får medgiva undantag från förbudet att medföra skjutvapen
eller ovannämnda föremål om licens för vapnet kan uppvisas då sådan krävs.

Regler för inpassering och kontroll regleras i separat Airport Regulation.
Om någon stör ordningen, uppträder berusad eller genom sitt uppförande utgör en fara för
luftfartens säkerhet, har vakthavande securityansvarig (skyddsvakt) rätt att avvisa samt avlägsna
vederbörande från flygplatsens område.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Brandskydds bestämmelser.

LFV- räddningsstyrka larmas vid luftfartsolycka genom ATS försorg.

Vid annan händelse som kräver räddningstjänst är larmnumret tel. 112, eller via
sk. bi-brandskåp, utomhus markerat med orangefärgat ljus.

All rökning på flygplatsens område är förbjuden. Utanför terminalen, på ”landside” är rökning tillåten

Rökförbudet gäller även i fordon och luftfartyg, som befinner sig inom angivna områden.

När brand/ inbrotts larm utlöses av försumlighet (dvs. falsklarm) kommer berörd person/ företag bli debiterad för ut- alarmering av flygplatsens räddningstjänst, enligt fast kostnad.

Fordon, uppvärmningsaggregat, markkraftaggregat och annat dylikt aggregat som drivs av
förbränningsmotor och som är avsett att användas inom hangar eller på mindre avstånd
än 20 m från tankningsfordon och bränsleanläggning skall vara försett med anordning som
förhindrar antändning av luft/bränsleblandning.

Elektrisk utrustning får användas inom tankningsområde endast om den uppfyller av
Elsäkerhetsverket uppställda krav för användning inom sådant område. Utrustningen skall
ständigt hållas i fullgott skick. Anslutning eller frånkoppling av elektrisk utrustning till luftfartyg
får ej ske under tankning.

Dammsugare får dock användas i ett luftfartygs kabin under pågående tankning under
förutsättning att dammsugaren är CE-märkt

Svetsning eller uppgörande av öppen eld är förbjudet inom flygplatsområdet, med undantag
för särskilda utrymmen avsedda för svetsning eller öppen eld. Svetstillstånd kan lämnas, med
direktiv för brandskyddsåtgärder, av flygplastens räddningschef eller tjänstgörande insatsledare.

Det åligger alla som utför arbete inom flygplatsens område att förvissa sig var brandutrustning, så som handbrandsläckare och släckutrustning, är placerat i det område man bedriver sin verksamhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Fordons körning på Flygplats området

Att framföra fordon på flygplats erfordrar en kompetens som skiljer sig väsentligt från den kompetens som krävs för ”vanlig” fordonskörning. På flygplatsen ”trängs” du med såväl taxande flygplan som en mängd fordon av olika slag, du måste dela uppmärksamheten mellan själva fordonskörningen och det arbete DU ska utföra. På en flygplats framför Du fordon i en miljö där det är trångt och bullrigt, ”stökigt”, stressigt och därmed farligare.

Flygplats området är indelat i två områden där fordon och flygplan kan befinna sig, manöverområde och färdområde.  Det är av stor vikt att du har kunskap om var gränsdragningen är mellan dessa områden och var man får befinna sig vid vissa tillfällen. Detta för att bibehålla en hög standard på flygsäkerheten.                                                            För att förenkla begreppen följer en förklaring.

Manöverområde: (bansystemet) är den del av flygplats som är till för start, taxning och landning. I manöverområdet ingår inte plattor, uppställningsplatser, klargörningsområden eller flygplansvägar. För att få vistas på manöverområdet krävs dubbelriktad radiokontakt och ett färdtillstånd ifrån flygtrafikledningen.                              

Färdområdet: är den del av flygplats som är till för start, taxning och landning, dessutom ingår platta/plattor. Flygtrafikledningen kontrollerar inte trafiken på platta/plattorna

 

4,1 Framförande av motorfordon på Färdområdet

På uppställningsplatta får fordon endast framföras som deltar i verksamhet vid flygplans markstopp. Undantag medges för motorfordon som av storleksskäl inte kan framföras inom markerad fordonsväg eller som deltar i fälttjänst.

För fordon som deltar i verksamhet vid flygplans markstopp och som skall framföras mellan fordonsväg och flygplan på plattan, gäller att detta ske närmast lämpliga väg från fordonsväg/byggnad till flygplan och åter. Inom flygplatsens färdområde gäller hastighetsbegränsningen 30 km/h

 

Motordrivna fordon skall vara märkta med företagsidentifikation. Företagsidentifikationen skall tydligt visa vilket företag fordonet tillhör och skall placeras på framdörrarna alternativt på de bakre sidorutorna, och storleken på skylten skall vara minst 30x15 cm.

 

För fordon som deltar i verksamhet vid flygplans markstopp och som skall framföras mellan fordonsväg och flygplan på plattan, gäller att detta ska ske närmast lämpliga väg från fordonsväg/byggnad till flygplan och åter.

 

Vid framförande av motorfordon på flygplatsområdet skall gult/orange varningsljus användas, ljuset skall vara rundstrålande och placerat på taket eller på något annat högt synligt ställe på fordonet och i övrigt enlighet med BCL-F 3.1 mom. 8.3.7. Fordonets halvljus skall vidare vara påslaget

            

Framförande av fordon mellan flygplan och aktivt tankningsfordon som intagit position för tankning är förbjudet

 

 

 

4,2 Framförande av motorfordon på manöverområdet

 

För framförande på manöverområde krävs färdtillstånd från flygledartornet (TWR), utöver detta krävs att;

           • föraren genomgått radiokommunikationsutbildning

           • fordonet är utrustat med markradio

           • fordonet för gult/orange ljus enligt BCL-F 3.1 mom 8.3.7

           • fordon, maskiner och redskap är målade i färger som regleras i BCL-F 3.1 mom 8.3

 

Fordon som efter erhållet färdtillstånd från flygtrafikledningen framföres på manöverområdet omfattas ej av hastighetsbegränsning. Undantaget är taxibanor där maximal hastighet 60 km/h gäller.

 

Luftfartyg, även bogserade, har alltid företräde framför fordonstrafik. Vid lämnande av företräde skall fordonsförare stanna fordonet helt, på anvisad plats om sådan finns och invänta att luftfartyg(en) passerar.

 

Fordon körandes från manöverområdet skall lämnas företräde.

 

Radiopassning skall även kunna ske även om DU utför arbete utanför fordonets hytt.

BCL-F3,1 mom 7.2.8

 

4,3 Fordon, Övrigt

Motorfordon får endast framföras av den som är innehavare av körkort av lägst klass *B***.

Framförande av fordon inom trafikområde får endast ske i samband med tjänsteuppdrag.                Inom trafikområdet där inget annat anges gäller en generell hastighetsbegränsning av 30 km/tim. Undantagna är utryckningsfordon under utryckning.

Fordon får införas inom skyddsområde/säkrat område endast efter att särskild
tillstånd/behörighetshandling erhållits.

Det är förbjudet att köra fram till flygplan innan dess motor stoppats och antikollisionsljus är släckt.

Fordon på färdområdet skall ha sin uppmärksamhet riktad på och lämna fri väg för luftfartyg

Fordon skall lämna företräde för luftfartyg, som framförs för egen motor eller som är under
bogsering.

Fordon som bogserar luftfartyg, skall lämna företräde för luftfartyg som framförs för egen motor.

Fordon skall lämna företräde – i alla lägen - åt utryckningsfordon som påkallar fri väg.

Vid genomförande av underhållsarbete, t.ex. snöröjning, tillämpas särskilda trafikbestämmelser
för arbeten på start- landningsbanan.    

Motorfordon (motorredskap) av speciellt slag, vars handhavande kräver särskild utbildning,
såsom brandbilar, plogbilar, avisningsbilar, snöslungor, sopmaskiner, lastmaskiner, fordon för bogsering av luftfartyg, får inom flygplatsområdet endast framföras av den som erhållit
kompetensbevis för fordonstypen.

Ej registrerat motorfordon och motorredskap, som brukas inom det inhägnade området,
skall oberoende av om fordonet ägs av staten, företag eller enskild person, genomgå årlig
trafiksäkerhetskontroll motsvarande den som utförs av AB Svensk Bilprovning.

Fordon, som vid denna kontroll befinns vara i sådant skick att det inte får användas i trafik
förrän konstaterade brister avhjälpts, skall av flygplatschefen beläggas med körförbud inom
flygplatsen.                                                                                        

Tomgångskörning får ske under högst 1 minut.

 

I enlighet med BCL-3.1 mom. 8.3.9 samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:3 är det ett krav att bära varningsbeklädnad med förhöjd synbarhet vid vistelse på flygplatsens färdområde, detta gäller inte passagerare.

 

5, Flygplan, flygande personal och underhåll på flygplan

5,1 Uppställning och förankring av luftfartyg

Bestämmelser för uppställning och förankring av luftfartyg finns intagna i BCL-D 1.2, mom. 7.2

5,2 Förtöjningsmateriel

Bestämmelser kring förtöjningsmateriel och lös förtöjningsmateriel, bromsklossar mm finns
intagna i BCL-F 2.2. mom. 13.7

5,3 Start och körning av luftfartygs motor

Körning av motor i samband med underhållsåtgärder får endast utföras på av flygplatschefen
anvisad plats och tid enligt särskild lokal föreskrift .

Riskzoner runt flygplan

Följande minsta säkerhetsavstånd gäller framför och bakom motorer (rotorer) som är igång ;

Framför jetflygplan
En halvcirkel med radien 8 m från motorns luftintag.

Bakom jetflygplan
En cirkelsektor med vinkeln 30 grader och radien 50 m från motorns utlopp. Vid uppkörning av
motor skall radien ökas till 100-150 m.

Framför propellerflygplan
En halvcirkel med radien 5 m från propellernavet.

Bakom propellerflygplan
En cirkelsektor med vinkeln 30 och radien 10 m från motorns bakre del. Vid uppkörning av
motor skall avståndet ökas, så att det blir betryggande.

Omkring helikopter
Ett avstånd av 5 m från den yttersta delen av rotorn.

Vid nödvändig verksamhet inom kortare avstånd än säkerhetsavståndet skall största
försiktighet iakttas samt möjliga skydds och säkerhetsåtgärder vidtas.

Om personer, utrustning och fordon kontinuerligt kan komma att befinna sig inom kortare
avstånd än säkerhetsavståndet bakom ordinarie uppställningsplats eller väntplats för luftfartyg,
skall utblåsningsskydd för avlänkning av luftströmmar bakom motorerna anordnas.

Passagerare skall ledsagas mellan stationsbyggnad och luftfartyg, när detta av säkerhetsskäl
är nödvändigt.

5,4 Tillsynsarbete på luftfartyg

Tillsynsarbete på luftfartyg, som fordrar tidskrävande åtgärd samt avtappning av olja eller
drivmedel och tvättning av luftfartyg, får inte äga rum på stationsplatta utan särskilt tillstånd
av flygplatschefen. Dränering av bränslesystem får dock utföras under förutsättning att
dränerat bränsle tillvaratas.

Arbetstrappor, truckar, bromsklossar, redskap m m skall efter användande av brukaren
omedelbart undanföras till särskilda härför avsedda platser. Beträffande trappor, truckar,
redskap o d, som löper på hjul, skall åtgärder vidtas för att förhindra att materielen oavsiktligt
kommer i rullning.

6, Avvikelsehantering och åtgärder vid olycka

Vid uppkommen olycka skall åtgärder vidtagas som rimligen kan krävas för att begränsa skadans omfattning på så väl miljö som egendom.

 

Vid personskada skall alltid larmnumret: 112, samt skall polis tillkallas .

 

Om du råkar ut för en olycka, utan personskador ska du, oavsett vems fel det är, göra följande:

A) Om utomstående fordon är inblandade, ska en skadeanmälan fyllas i tillsammans med motparten.

B) Vid olyckor med enbart LFV´s fordon inblandade, ska intern skadeblankett fyllas i och meddela din närmsta chef om olyckan samt en avvikelse skrivs i QDHB.

C) Om du inte jobbar inom LFV, kontrollera vilka rutiner som gäller inom dit företag.

Störningar och avvikelser från normala rutiner och standards ska rapporteras till flygplatsen enligt det system som finns fastställt i särskild Airport Regulation – Avvikelserapportering vid Jönköping flygplats

 

Om du ”kör på” eller på annat sätt skadar ett flygplan (luftfartyg). Måste du omedelbart rapportera det inträffade till besättning, flygbolaget eller aktuell handlingagent! Du måste stanna kvar på platsen.

 

 

 

 

 

7. Översiktskarta Jönköping Flygplats:

 

 

 

 

 

 

Telefonlista:

Växel:                                  036- 31 11 00

Flygplatschef:                    036- 31 11 01

Driftchef:                            036- 31 11 50

Jönköping Ramp:               036- 31 11 25

Insatsledare:                       036- 31 11 41